Redesign av Visoid sitt verktøy er et skoleprosjekt gjort med en ekte kunde igjennom Noroff.
Visoid er et AI visualiseringsverktøy for arkitekter. Oppgaven var å redesigne prompt-funksjonen for å gjøre den mer intuitiv og brukervennlig.
Mange brukere forvekslet funksjonen med en chat, noe som førte til frustrasjon og dårlige resultater. Målet var å forbedre både forståelse og arbeidsflyt.
Prosjekt PDF Figma prosjekt
Prosjekt: UX-Design
Oppdragsgiver: Skoleprosjekt
Prosjektperiode: 4 uker
Gruppe: Caroline O. Hufthammer,
Kalle M. Haraldset, Karen O. Kivircik,
Kristina Klafstad
Ferdigstillelse: 2025
⬅ Tilbake
Visoid verktøyet, d.d.
Utfordring:
Brukere misforstår hvordan de skal bruke prompt-funksjonen
og får dermed dårlige resultater
Mål:
Redesign grensesnittet slik at det forklarer riktig bruk, støtter arbeidsflyten
og gir bedre resultater - uten å overvelde brukeren
Empathize
I første omgang ville vi finne ut av, igjennom bruk av litteraturgjennomgang, UI/UX audit, konkurrentanalyse og brukerintervju. Hva, hvorfor, hvordan, hvor er problemet?
Mål:
Affinity diagram etter første runde med research & intervju
"Følte ikke at den [prompt] var nødvendig, jeg
syns alle innstillingene jeg trengte var der.."
- "Joe"
Define
Utfra vår research, ga den oss en indikasjon at det ikke nødvendigvis var prompt-funksjonen som gjorde det vanskelig for brukere.
Det var flere faktorer igjennom hele prosessen av å lage en AI-visualisering, som var med på å frustrere og forvirre brukerne.
Problemstilling:
Visoid brukere får ikke-tilfredsstillende AI bilder fordi de misforstår den 'riktige' måten å bruke verktøyet på, og fordi de trenger bedre veiledning. Hvis vi kan redesigne grensesnittet for å tydeliggjøre bruken av verktøyet, vil brukerne bedre forstå hvordan det brukes og få bedre resultat.
Som vil gi Visoid bedre bruker tilfredshet og engasjement.
Hoved persona utfra research
"AI visualiserings verktøy virker interessant, men jeg sliter
med å forstå hvordan det fungerer"
- "Morten Adamsen"
Ideate
For å hjelpe oss og komme i gang med en kreativ ide workshop, legger vi noen grunnleggende 'Hvordan kan vi..." spørsmål
Hvordan kan vi...
...hjelpe brukere forstå hvordan man skal bruke prompt-funksjonen for best AI resultat?
...redesigne verktøyets grensesnitt, slik at brukere forstår bedre hvordan det brukes?
...lage prompt-funksjonen mer til en design funksjon, enn en chat?
...lage verktøyet så intuitivt som mulig for både nybegynnere og erfarne brukere?
...effektivisere verktøyets prosess til å intuitivt følge brukerens arbeidsflyt?
Ide 1 (Valgt ide):
Redesign av Visoid verktøy
Konseptet går ut på beholde hvordan verktøyet ser ut idag, men fokusere på å forbedre brukervennlighet og tilgjengelighet.
Hensikten er å lage verktøyet mer intuitivt, redusere læringskurven og redusere fokuset på prompt-funksjonen.
Ide 2:
Step-by-step arbeidsflyt
Konseptet går ut på at brukeren må utføre hvert steg før de kan fortsette på neste steg.
Steg 1: Last opp
Steg 2: Lag bilde
Steg 3: Rediger
Steg 4: Se over
Hensikten er å guide brukeren igjennom prosessen.
Ide 3:
Nybegynner & Erfaren modus
Konseptet går ut på at brukeren kan bytte mellom nybegynner og erfaren modus. Der nybegynner modusen vil ha færre innstillinger og erfaren vil ha alle innstillinger verktøyet har å tilby.
Hensikten er å gjøre det så enkelt som mulig for nye brukere, men fortsatt beholde avanserte valg til de erfarne brukerne.
Sketsjer fra workshop
Prototype
Vi utviklet Low-Fi & High-Fi wireframes for PC og tablet. Fokuset var på tilgjengelighet, tydelighet og visuell hierarki.
Vi testet på brukere både i Low-Fidelity fasen og High-Fidelity fasen.
Project side - Low-Fidelity
Create side - Low-Fidelity
Edit side - Low-Fidelity
Under både Low-Fi & High-Fi test, fikk vi feedback på at vi var på riktig vei, men med noen forbedringspotensialer
Project side - High-Fidelity
Create side - High-Fidelity
Edit side - High-Fidelity
Test
Igjennom 3 tester, der første test var en kombinasjon mellom intervju & utforskende test på eksisterende verktøy, andre test var testing av Low-Fidelity prototype og siste var testing av High-Fidelity.
Fra første til siste test fikk vi økt fullførings prosent og redusert feiltrykk betraktelig.
Resultat av test 1
Vi føler at vi har fått skreddersydd en løsning ved hjelp av grundig research og fra tilbakemeldinger av deltagerne som testet løsning underveis.
Som løste mange av problemene til brukerne d.d.
Resultat av test 3
Upload - Final design
Projects - Final design
Create - Final design
Edit - Final design
Next Steps
Selv om vi kom til et resultat som ved implementering ville økt bruker fornøyelse, så kom vi fram til at for å få en komplett løsning ville vi gjort noen flere tiltak.
Redesign av Visoid sitt verktøy er et skoleprosjekt gjort med en ekte kunde igjennom Noroff.
Visoid er et AI visualiseringsverktøy for arkitekter. Oppgaven var å redesigne prompt-funksjonen for å gjøre den mer intuitiv og brukervennlig.
Mange brukere forvekslet funksjonen med en chat, noe som førte til frustrasjon og dårlige resultater. Målet var å forbedre både forståelse og arbeidsflyt.
Prosjekt PDF Figma prosjekt
Prosjekt: UX-Design
Oppdragsgiver: Skoleprosjekt
Prosjektperiode: 4 uker
Gruppe: Caroline O. Hufthammer,
Kalle M. Haraldset, Karen O. Kivircik,
Kristina Klafstad
Ferdigstillelse: 2025
Visoid verktøyet, d.d.
Utfordring:
Brukere misforstår hvordan de skal bruke prompt-funksjonen
og får dermed dårlige resultater
Mål:
Redesign grensesnittet slik at det forklarer riktig bruk, støtter arbeidsflyten
og gir bedre resultater - uten å overvelde brukeren
Empathize
I første omgang ville vi finne ut av, igjennom bruk av litteraturgjennomgang, UI/UX audit, konkurrentanalyse og brukerintervju. Hva, hvorfor, hvordan, hvor er problemet?
Mål:
Affinity diagram etter første runde med research & intervju
"Følte ikke at den [prompt] var nødvendig, jeg
syns alle innstillingene jeg trengte var der.."
- "Joe"
Define
Utfra vår research, ga den oss en indikasjon at det ikke nødvendigvis var prompt-funksjonen som gjorde det vanskelig for brukere.
Det var flere faktorer igjennom hele prosessen av å lage en AI-visualisering, som var med på å frustrere og forvirre brukerne.
Problemstilling:
Visoid brukere får ikke-tilfredsstillende AI bilder fordi de misforstår den 'riktige' måten å bruke verktøyet på, og fordi de trenger bedre veiledning. Hvis vi kan redesigne grensesnittet for å tydeliggjøre bruken av verktøyet, vil brukerne bedre forstå hvordan det brukes og få bedre resultat.
Som vil gi Visoid bedre bruker tilfredshet og engasjement.
Hoved persona utfra research
"AI visualiserings verktøy virker interessant, men jeg sliter
med å forstå hvordan det fungerer"
- "Morten Adamsen"
Ideate
For å hjelpe oss og komme i gang med en kreativ ide workshop, legger vi noen grunnleggende 'Hvordan kan vi..." spørsmål
Hvordan kan vi...
...hjelpe brukere forstå hvordan man skal bruke prompt-funksjonen for best AI resultat?
...redesigne verktøyets grensesnitt, slik at brukere forstår bedre hvordan det brukes?
...lage prompt-funksjonen mer til en design funksjon, enn en chat?
...lage verktøyet så intuitivt som mulig for både nybegynnere og erfarne brukere?
...effektivisere verktøyets prosess til å intuitivt følge brukerens arbeidsflyt?
Ide 1 (Valgt ide):
Redesign av Visoid verktøy
Konseptet går ut på beholde hvordan verktøyet ser ut idag, men fokusere på å forbedre brukervennlighet og tilgjengelighet.
Hensikten er å lage verktøyet mer intuitivt, redusere læringskurven og redusere fokuset på prompt-funksjonen.
Ide 2:
Step-by-step arbeidsflyt
Konseptet går ut på at brukeren må utføre hvert steg før de kan fortsette på neste steg.
Steg 1: Last opp
Steg 2: Lag bilde
Steg 3: Rediger
Steg 4: Se over
Hensikten er å guide brukeren igjennom prosessen.
Ide 3:
Nybegynner & Erfaren modus
Konseptet går ut på at brukeren kan bytte mellom nybegynner og erfaren modus. Der nybegynner modusen vil ha færre innstillinger og erfaren vil ha alle innstillinger verktøyet har å tilby.
Hensikten er å gjøre det så enkelt som mulig for nye brukere, men fortsatt beholde avanserte valg til de erfarne brukerne.
Sketsjer fra workshop
Prototype
Vi utviklet Low-Fi & High-Fi wireframes for PC og tablet. Fokuset var på tilgjengelighet, tydelighet og visuell hierarki.
Vi testet på brukere både i Low-Fidelity fasen og High-Fidelity fasen.
Project side - Low-Fidelity
Create side - Low-Fidelity
Edit side - Low-Fidelity
Under både Low-Fi & High-Fi test, fikk vi feedback på at vi var på riktig vei, men med noen forbedringspotensialer
Project side - High-Fidelity
Create side - High-Fidelity
Edit side - High-Fidelity
Test
Igjennom 3 tester, der første test var en kombinasjon mellom intervju & utforskende test på eksisterende verktøy, andre test var testing av Low-Fidelity prototype og siste var testing av High-Fidelity.
Fra første til siste test fikk vi økt fullførings prosent og redusert feiltrykk betraktelig.
Resultat av test 1
Vi føler at vi har fått skreddersydd en løsning ved hjelp av grundig research og fra tilbakemeldinger av deltagerne som testet løsning underveis.
Som løste mange av problemene til brukerne d.d.
Resultat av test 3
Upload - Final design
Projects - Final design
Create - Final design
Edit - Final design
Next Steps
Selv om vi kom til et resultat som ved implementering ville økt bruker fornøyelse, så kom vi fram til at for å få en komplett løsning ville vi gjort noen flere tiltak.